Cesta na sever k čínským hranicím

Ha-Giang_151230_002-2

Ráno nás na hotelu vyzvedl John – Hero na hotelu v Sa Pa spolu s řidičem. Nekecal, jedeme ve čtyřech lidech jedenácti-místnou dodávkou. Vyrážíme směr čínské hranice. První zastávkou je Lao Cai – město, které od Číny dělí jen Red River. Udělali jsme si přes řeku pár fotek a dali si čaj a kávu. Město ještě zmíním v informaci o Vietnamsko – Čínském konfliktu v roce 1979. Pak jsme pokračovali až do vesnice za Ha Giang, kde dnes u jedné rodiny nocujeme.

Na oběd jsme se stavili u tety našeho průvodce Johna. Poprvé jsme jedli „po vietnamsku“ na zemi. Z obou misek s polévkou na nás hrozila pařáta kachny, ale naštěstí se nám ji nikdo nesnažil šoupnout do našich misek. Dále se podávala na plátky nasekaná vařená kachna, tofu, zelenina a směs neznámého složení. Protože k této směsi projevovali velkou náklonost Vietnamci, my jsme ji s podezřením, že to jsou vnitřnosti kachny, raději vynechali. Takže jsme si nandávali k rýži hlavně zeleninu a tofu, které tady opravdu dělají dobré. Nechybělo rýžové víno domácí produkce s asi 20 % alkoholu. Po obědě nás čekaly ještě asi tři hodiny jízdy.

před obědem jsme se stavili na vesnickém trhu

Ha-Giang_151230_016-2

Příroda začíná být pěkná. Podél silnice se zvedají strmé krasové skály porostlé divokou vegetací. Samozřejmě skoro celou šestihodinovou jízdu míjíme podél cesty domky – obchůdky Vietnamců. K vidění je často i sušení tenkých plátů dřeva, které se používají následně pro výrobu nábytku.

Ha-Giang_151230_002

Po příjezdu do vesnice za Ha Giang obýváné výhradně minoritním etnikem Thai vyrážíme rychle fotit do vesnice. Nazouvám si své pohorky, které mi přes noc vypulírovali a vysušili v Sa Pa. Václav mě vybavil širokoúhlým objektivem což má svoji dohru. Musím tudíž logicky blíže k popředí. V honbě za pěknou fotkou jsem se pustil po hranách břehů rýžových políček do jejich nitra. Úspěch se dostavil záhy. Nejdříve jednou nohou, a pak aby to nebylo nefér, i druhou nohou jsem zahučel až po vršek pohorek do bahna políček. Dneska není komu boty předat, a tak si je čistím sám. Naštěstí tu mají rybníček s přepadem tekoucí vody.

Ha-Giang_151230_013 Ha-Giang_151230_083 Ha-Giang_151230_053

Večer jsme zakončili další večeří s našinci a opět na podlaze. Znovu se podával kapřík z vlastního chovu, vepřové z vlastního chovu, vaječná omeleta a zelenina s rýží. Kapřík byl tentokrát restovaný na oleji a chutnal dobře. Nechyběla pálenka, tentokrát z kukuřice. Také asi vypálí, co jde J

Ha-Giang_151230_093

Vietnamsko – Čínský konflikt

Nakonec bych chtěl napsat něco o tomto konfliktu. Jsme totiž v oblasti, kde se teprve před 36 lety ještě otevřeně válčilo. Myslím, že u nás se o této válce ani nemluvilo, protože se jednalo konflikt dvou komunistických zemí.

17. února 1979 zaútočila čínská armáda na severní Vietnam. Dobyla některá příhraniční města včetně Lao Cai, které jsme dnes navštívili. Důvodem byly hlavně vojenské aktivity vietnamské armády v Kambodži a spor o Paracelské a Spartlyho ostrovy a teritoriální vody v Tonkinském zálivu. Čína vnímala Kambodžu jako oblast spadající do sféry jejího vlivu a nesla nelibě invazi Vietnamu do Kambodže za účelem svržení Polpotova režimu, který byl agresivní vůči Vietnamu. Obzvláště pikantní se z dnešního pohledu jeví tehdejší obava Číny ze spojenectví Vietnamu se Sovětským svazem vnímaného jako součást dlouhodobého plánu na obklíčení Číny bratry ze Sovětského svazu. Soudruzi si moc navzájem nevěřili a geopoliticky spolu soupeřili. Čínská invaze na severu Vietnamu tak měla oslabit vietnamské vojenské aktivity v Kambodži a dlouhodobě ekonomicky vyčerpat Vietnam. Invaze, která trvala 18 dnů a jíž se účastnilo okolo 600 tisíc čínských a 100 tisíc vietnamských vojáků měla nemalé oběti. Okolo 25 tisíc padlých čínských vojáků a na straně Vietnamu pak asi 30 tisíc padlých vojáků a 10 tisíc civilistů. Obě strany se prohlásili za vítěze. Jisté je, že Čína svých cílů nedosáhla.

Jisté také je, že Vietnamci v tomto regionu Číňany v lásce dodnes nemají…

fotka, kvůli které jsem musel čistit boty...

fotka, kvůli které jsem musel čistit boty…