Obrovský Angkor Vat (Kambodža)

Kambodza_Angkor-Vat_160113_013-2

Po pondělní návštěvě bývalé válečné zóny (tunely Cu Chi – o nich a o válce ještě bude příspěvek) u Saigonu jsme se ještě týž den přesunuli do Kambodže. Změna to pro nás byla velmi příjemná. Přeci jen po třech týdnech ve Vietnamu už to nějakou změnu kulturního prostředí chtělo. Cílem naší třídenní návštěvy je proslulý komplex středověkých chrámů Angkor. Neznámější a nejzachovalejší z nich je Angkor Vat, který je snad vůbec největší náboženskou stavbou na celém světě.  Ale těch chrámů (i když povětšinou více rozpadlých) je tu celkem skoro 40.

Před příletem jsme si s Pavlem říkali, jestli to není přehnané, strávit tu tři dny. Po dvou dnech máme za to, že ani ne. Tedy vidět to podstatné lze i za jeden den, však i my jsme většinu za úterý stihli pokrýt. Zároveň to ale také byl možná zatím vůbec nejnáročnější den celého dosavadního cestování. Je tu horko, dusno, občas prašno, chodí se docela dost do strmých schodů – takže po celém dni jsme byli zralí na studenou sprchu a do postele.

První den jsme u prvního chrámového komplexu Angkor Thom měli smůli - právě dorzailo několik autobusů s thajskými studenty - bylo to jak moře modrých uniforem

První den jsme u prvního chrámového komplexu Angkor Thom měli smůli – právě dorzailo několik autobusů s thajskými studenty – bylo to jak moře modrých uniforem

schody tu jsou opravdu prudké - při pádu normálně hrozí smrt, což se tu už i stalo

schody tu jsou opravdu prudké – při pádu normálně hrozí smrt, což se tu už i stalo

Kambodza_Angkor-Vat_160112_003

Druhý den jsme vstávali na východ slunce před šestou. U hlavního chrámu Angkor Vat jsme byli v 6:30 a já jsme se nestačil divit, když jsem zjistil, že už u nejfotogeničtějšího místa stojí nikoli desítky, ale stovky (!) turistů. Nebyli to fotografové, ale z drtivé většiny lidé s mobily. Po prvních obavách, že tady fotku snad ani nepořídím, se nakonec ukázalo, že většina se po pár minutách rozešla – ono se totiž žádné světelné divadlo nekonalo, není holt každý den posvícení…Díky brzkému startu jsme den zakončili už v poledne a pak jsme relaxovali na klimatizovaném pokoji.

větší foto-masakr jsem při východu slunce ještě nezažil...

větší foto-masakr jsem při východu slunce ještě nezažil…

tyhle zástupy čekali u jezírka na fotku východu slunce nad hlavním chrámem

Třetí den (tedy zítra) hodláme opět vyrazit co nejdříve ráno a jet k fotograficky asi nejzajímavějšímu chrámu – Ta Prohm – tedy ten, co je prorostly obřími stromy a jejich neuvěřitelně obrovskými kořeny. Právě tam první den bylo tolik lidí, že jsme na žádné větší focení ani moc neměl chuť.

Kambodza_Angkor-Vat_160112_253 Kambodza_Angkor-Vat_160112_282

Masy lidí jsou u hlavních a nejznámějších chrámů skoro všude. Ale náš průvodce nás zavedl i na místa, kde jsme byli skoro sami, nebo jsme si tak aspoň připadali.

typická krajina kolem Angkor Vatu - připadáme si jak na africké savaně

typická krajina kolem Angkor Vatu – připadáme si jak na africké savaně

Celkově se nám tedy výlet sem moc líbí. Viděli jsme snad několik desítek chrámů, které sice často vypadají na první pohled stejně, na druhý však poznáte odlišnosti v barvách, reliéfech a stupni rozpadlosti. Většina je zasvěcena hinduistickým bohům Višnu a Siva. Často jsou vidět i sochy Buddhy. Budhismusm a hinduismus se zde střídaly a ne vždy to bylo asi úplně nenásilný přechod. Spousta soch Buddhy byla zničena hinduisty.

Kambodza_Angkor-Vat_160113_116 Kambodza_Angkor-Vat_160112_346 Kambodza_Angkor-Vat_160112_299

Náš průvodce nám vždy vykládal o čtyřhlavých hadech, bojích různých božstev, ale přiznáme se, že nás to už pak ani moc nebavilo.Naopak jsme byli rádi, že jsme se druhý den dostali i dále od hlavních chrámů a po cestě opět viděli vesnický život. Momentálně je tu zima (!). Jen pro pochopení: momentálně je tu přes den 32-34°C, v létě je prý o 10°C více. Pokud Vám někdo doporučí jet do Kambodži v létě, možná s Vámi nemá dobré úmysly. Já bych sem fakt nechtěl…V suché zimě se nedá pěstovat rýže, takže lidé ve vesnicích buď prodávají zboží u silnice (turistům) a nebo jen leží.

všichni neustále dělají selfíčka....

všichni neustále dělají selfíčka….

Angkor je turistický magnet a turistický ruch se bude jen zvětšovat, čemuž odpovídá i masivní výstavba velkých hotelových komplexů – což jsme několikrát viděli podél silnic. Bohužel tu tedy jsou i vyšší ceny. Všechny maličkosti tu stojí dolar – ten americký. US dolary se tu používají jako oficiální paralelní měna. Za dolar je tak mango nebo ananas, nebo banány, nebo pohlednice, nebo nápoj z palmového květu. Všechno je oproti místním cenám určitě mnohonásobně předražené, ale kdo by to místním nakonec tak trochu nepřál.

viděli jsme taky dost opic

nápoj ze samčího a samičího palmového květu byl velmi sladký - typicky však zapáchal kouřovým dýmem, to prý kvůli dezinfekci bambusových trubek, ze kterého se nápoj nelévá

nápoj ze samčího a samičího palmového květu byl velmi sladký – typicky však zapáchal kouřovým dýmem, to prý kvůli dezinfekci bambusových trubek, ze kterého se nápoj nalévá

Zítra si ráno bereme Tuk tuk (motorka s vozíkem pro dvě osoby) a já dokonce Tuk tukem razím už teď na večerní focení. Snad se něco povede…