Toskánsko – Den 4: Pobřeží a hory západní Elby

Jelikož jsme v pátek najeli více, než bylo v původním plánu a projeli jsme i střed ostrova, popojeli jsme si k druhé etapě kousek na západ autem, abychom nejeli některé úseky znovu. Ne že by nebylo na co koukat, ale ušetřit čas a síly se hodilo. Čekala nás totiž ještě náročnější etapa než včera, včetně 10km stoupání s převýšením přes 600m.

Po přesunu jsme vyrazili z městečka Procchio podél severozápadního pobřeží. Dali jsme se první strmé stoupání do městečka Poggio, které sice vypadá jako skoro všechny ostatní na Elbě – ale to znamená, že je na co koukat. Městečko je posazené ve strmé stráni, z dálky je vidět kostel a spousta na husto namačkaných domů. Městečko má příjemné náměstí a poklidnou atmosféru.

Nás pak čekala aspoň na čas cyklistická pohoda. Po silničce jsme svištěli postupným klesáním kolem západního pobřeží a napravo sledovali úžasné pohledy na různé odstíny modři Tyrhénského moře. Moře bylo sytě modré, u pláží přecházela modrá v tyrkysovou barvu. Voda je tu průzračně čistá. Ta modř je fascinující a úplně zve ke koupání, i když voda má sotva 20°C (odhadujeme).

Pobřeží je dost strmé, ale pokryté kytkami, keři, stromy a kaktusy. Všechno kvete, hraje barvami a voní. Viděli jsme divoké levandule, které kvetou už teď. Západní pobřeží nás okouzlilo a poježdění to bylo výborné, protože ani provoz zde nebyl silný – nejsou tu žádná města, jen malé osady a resorty.

Na závěr jsme si dali strmý přejezd z jihu na sever přes horské sedlo Monte Perrone ve výšce 625m.n.m. Prvních 250 výškových metrů bylo celkem poklidných. Poslední dvě třetiny však stály za to – na silnici byly nápisy, že stoupáme 20% a místy i 27% převýšení. Výškové metry sice rychle naskakovaly, ale nějak se nám zdálo, že vzadu má to kolo sakra málo velkých koleček. Tohle bylo na „kašpárka“ jak dělané. Perfektní věc na Elbě je odměna po stoupání – vezete se alespoň chvíli po vrstevnici a užíváte výhledy. Z Monte Perrone jich sice nebylo tolik, protože se silnice vlnila pínijovými háji, ale bylo vidět na obě severní i jižní pobřeží, v dáli jsme viděli vrcholy, které jsme nastoupali první den.

Elba nás jednoduše nadchla, na silniční kolo je to ideální.

Večer jsme se vydali do městečka Capolavori na jihovýchodním cípů ostrova. Městečko je typicky posazeno na straně kopce asi 200 metrů nad mořem. Odtud byl krásný pohled na naše městečko Porot Azzurro. Večer balíme a zítra razíme zpět na pevninu.